Gemeenteraad houdt themasessie over suïcidepreventie
Donderdag 14 mei 2026BIDDINGHUIZEN - De gemeenteraad van Dronten houdt op donderdag 21 mei een openbare themasessie over suïcidepreventie. Inwoners kunnen in de raadzaal aanwezig zijn om mee te luisteren en, als zij dat willen, mee te praten.
De fracties van Dronten Sociaal en het CDA hebben het onderwerp samen op de agenda gezet. Volgens hen is het belangrijk dat inwoners worden betrokken bij de keuzes die de gemeente moet maken. Aanleiding is de nieuwe Wet integrale suïcidepreventie, die gemeenten verplicht om vóór eind 2027 beleid op te stellen.
Lokale verantwoordelijkheid
Volgens informatie overlijden in Nederland dagelijks vijf mensen door suïcide. Ook jongeren worden hierdoor geraakt. Omdat mensen in de directe omgeving soms eerder signalen zien dan de zorg, wil de gemeenteraad bekijken wat lokaal nodig is. In Dronten werd suïcidepreventie in 2021 en 2022 al verkend, maar dat kreeg toen geen vervolg.
Gesprek met inwoners en deskundigen
Tijdens de bijeenkomst delen deskundigen van GGD Flevoland, het Suïcide Preventie Centrum en de politie hun ervaringen uit de praktijk. Daarna gaan raadsleden, professionals en inwoners in kleine groepen in gesprek.
De themasessie begint om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. De bijeenkomst is in de raadzaal van het gemeentehuis in Dronten. Wie wil meespreken, kan zich aanmelden via griffie@dronten.nl. Meer informatie is te vinden op gemeenteraad.dronten.nl.
Wie hulp nodig heeft of zich zorgen maakt om zichzelf of iemand anders, kan contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via 0800-0113 of https://www.113.nl.
Redactie BHZNet.nl























