De Kubbe BV - Biddinghuizen De Kubbe BV - Biddinghuizen
Van Werven infra & recycling Van Werven infra & recycling
AH Jan Schuurhuis AH Jan Schuurhuis
Verkeersschool Kooij & Wallet Verkeersschool Kooij & Wallet
Kjell's Opslag Kjell's Opslag

Start vliegseizoen ZC Flevo

Donderdag 10 maart 2011
Start vliegseizoen ZC Flevo
Foto: ZweefvliegClub Flevo - met toestemming gebruikt

BIDDINGHUIZEN - U heeft ze al weer kunnen zien vliegen! De zweefvliegtuigen van ZC Flevo die het luchtruim boven de polder en soms daarbuiten in stilte gebruiken. Het zweefvliegseizoen, wat van maart tot oktober loopt, is begonnen.

Daarom zijn er op de zaterdag, zondag en de meeste vrijdagen weer mensen te vinden op het zweefvliegveld ‘Larserveld’ aan de mosselweg 10a te Biddinghuizen.

Dit officiële zweefvliegveld huisvest ZC Flevo nu 15 jaar. Voordat de vereniging zich hier vestigde, heeft deze 14 jaar op vliegveld Lelystad gezeten. Naarmate vliegveld Lelystad uitbreide, was het gemotoriseerde luchtverkeer niet meer te combineren met het zweefvliegverkeer. Daarop werd er gezocht naar een vervangend veld. Dit veld is door middel van ruilverkaveling samengesteld waardoor er een zweefvlieg ‘strip’ ontstond van ongeveer 1200 meter lang.


De lengte is van groot belang voor het zweefvliegen zoals dat in Biddinghuizen gedaan wordt. ZC Flevo maakt hoofdzakelijk gebruik van een lier om de zweefvliegtuigen hoogte te geven. Hoe langer de kabel aan de lier (en daarmee de afstand tussen lier en vliegtuig) hoe hoger de vliegtuigen aan de lier kunnen komen. Logisch gevolg daarvan, is dat de vlucht langer kan duren. Naast het gebruik van de lier, wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van een sleepvliegtuig om de zweefvliegtuigen op hoogte af te zetten. Zo nu en dan zal de sleep- zweefvliegtuigcombinatie weer zichtbaar zijn boven de polder.

Zodra het zweefvliegtuig los is van de lier, of van het sleepvliegtuig, is het op zichzelf aangewezen. Een motor is er niet, dus moeten piloten op een andere manier hoogte winnen. Gelukkig voorziet de natuur hierin door middel van thermiek. Door het algemeen bekende feit dat warme lucht opstijgt, ontstaan er letterlijk opstijgende bellen warme lucht. Wanneer bijvoorbeeld boven een stuk zand, asfalt of omgeploegde akker door instraling van de zon, een warme luchtlaag ontstaat, kan deze op een bepaald moment loslaten en opstijgen. Wanneer een vliegtuig hierin gaat vliegen, zal deze met de warme lucht mee opstijgen. Een dergelijke bel bevat ontzettend veel energie en afhankelijk van de omvang van de bel kan het vele vliegtuigen tegelijk mee omhoog nemen. De snelheid waarmee dit gebeurd kan op goede dagen oplopen tot zo’n 4 meter per seconde en dan zijn er hoogtes te bereiken van 2000 meter.


De vloot van ZC Flevo bestaat uit een zevental zweefvliegtuigen. Variërend van vergevingsgezinde trainingsvliegtuigen, tot pure prestatievliegtuigen. Op deze manier is het voor leden mogelijk om in vele verschillende typen zweefvliegtuigen te leren vliegen en hierin veel ervaring op te doen. Door de grote verscheidenheid aan vliegtuigen blijven er ook altijd uitdagingen voor de leden.

Leren zweefvliegen begint in de lucht. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het betekent dat de opleiding niet begint met een dik boek en theorie-examens. De eerste dag dat een nieuw lid aanwezig is, vliegt hij of zij al met instructeur. Na de start zal de instructeur de werking van het vliegtuig demonstreren, en zal de leerling direct ook zelf sturen. De instructeur kan ten alle tijden ingrijpen, want hij of zij kan (vanaf de achterste zitplaats) alles besturen wat de leerling ook kan. Naarmate de leerling vordert, zal deze steeds meer zelf gaan doen. Wanneer de start, landing, noodprocedures etc. allemaal beheerst worden, is het tijd voor een eerste solo-vlucht.

De instructeur laat de leerling voor het eerst alleen vliegen, een ervaring die elke vlieger bij zal blijven. Net als bij autorijden, leer je daarna de fijne kneepjes van het vak. Je mag dan solo vliegen binnen een bepaalde afstand van het veld, onder verantwoordelijkheid van een instructeur. Om vervolgens het GPL (Glider Pilot License) te halen, moet de piloot een aantal opdrachten doen, theorie-examens halen en succesvol de examenvluchten af te ronden.


Het behalen van het GPL opent weer compleet nieuwe deuren! Met dit brevet kun je onder andere wedstrijden vliegen (in binnen en buitenland), passagiers vliegen, overlandvluchten van soms enkele honderden kilometers, aerobatics etc. En al deze mogelijkheden worden binnen de club mogelijk gemaakt.

Vliegen in het algemeen heeft een duur imago. Maar omdat de vereniging geen mensen in loondienst heeft en het meeste onderhoud zelf doet, is vliegen bij ZC Flevo zeer betaalbaar. Voor ongeveer 850 euro per jaar kan ieder lid zo vaak komen vliegen als hij of zij wil.

Naast een lidmaatschap biedt de club nog enkele mogelijkheden om kennis te maken met de sport. Denk hierbij aan een introductievlucht voor €30,- of een cursus in de zomer van 20 vluchten. Meer informatie hierover en over lidmaatschap is te vinden op de website http://www.zcflevo.nl. Ook is ZC Flevo te volgen op twitter: http://www.twitter.com/zcflevo

nieuwsrubrieken
Adverteerder in de rubriek Zweefvliegen
Peter Evers
Peter Evers
actueel nieuws
in de bhznet.nl winkel
twitter facebook rss top