De beeldschone Catharina Brücker is de oudste telg van een succesvolle Joodse kleermakersfamilie uit Rotterdam. Al op jonge leeftijd leren zij en haar broer en zussen om zelfstandig te zijn en hun eigen toekomst te bepalen. Dat wordt onmogelijk gemaakt als de oorlog uitbreekt. Hun Joodse afkomst zorgt er voor dat de nazi’s de jacht op de Brückers openen. Die laten zich echter niet zo maar oppakken en vechten voor hun leven. Ze duiken onder, ontsnappen na arrestaties, belanden in verschillende concentratiekampen en doorstaan de ontberingen van de Hongerwinter. Als de zwangere Catharina toch wordt gearresteerd en afgevoerd naar Westerbork begint haar eigen strijd om te overleven. Ze vecht voor haar baby. Kleine Clarence wordt geboren in het concentratiekamp, waar zijn vader hem nog één keer mag zien voor zijn deportatie naar Sobibor. ‘Doe alles om jezelf én onze zoon te redden’ schrijft hij in zijn afscheidsbrief. Daar geeft Catharina gehoor aan. Ze gaat als showgirl dansen in het beroemde kampcabaret. Ieder dinsdagavond een voorstelling met SS-ers op de voorste rij, terwijl diezelfde ochtend duizenden Joden in de trein naar Auschwitz zijn afgevoerd. Als ze wordt verraden wacht het onvermijdelijke. Totdat ze wordt gered van de gaskamers door een SS-er…
Winnaar Nederlandse Boekhandelsprijs 2025. Meeslepende coming-of-age roman over een jongen op de grens van volwassenheid. Over vriendschap, hoop en veerkracht.
'Alsof je naar een serie zit te kijken. [...] Je gaat er echt als een razende doorheen.' - Roxane van Iperen ‘Een aangrijpend verhaal … ook geschikt voor middelbare scholieren.’ - Volkskrant 'Het is filmisch. Je moet huilen, lachen en wordt ongelooflijk kwaad.' - Jan Joost van Gangelen ‘Een pakkend, raak coming-of ageverhaal.’- Trouw 'Spannend, een pageturner. Het mooie aan het boek is dat je echt denkt aan het einde 'ja het is echt een jongeman geworden'.' - Paul de Leeuw De zestienjarige Quintin is net ontslagen uit een jeugdinrichting als hij weer de verkeerde afslag neemt. Zijn ouders zijn ten einde raad en sturen hem naar een afgelegen gebied in Canada, waar hij zich staande moet zien te houden in een streng religieuze gemeenschap. De tijd lijkt hier al enige decennia stil te hebben gestaan, en de genegenheid en sturing waarnaar Quintin snakt zijn ver te zoeken. Zijn liefdeloze gastgezin ziet in hem vooral een gratis huishoudelijke hulp en de boer aan wie hij wordt uitbesteed ziet het als zijn taak om Quintin, met harde hand, weer op het rechte pad te krijgen. Ondanks de barre omstandigheden blijft Quintin met een open blik naar de wereld kijken. Hij geniet van het ruige land en sluit onverwachte vriendschappen: met een peuter, een kalfje en een dakloze indiaan. En dan is er Mike, een domineeszoon in wie hij een gelijkgestemde vindt. Zal zijn Canada-avontuur een ommekeer betekenen voor de jongen die niet deugen wil of wordt hij opnieuw getraumatiseerd? ‘Prachtige roman. Zo ontzettend mooi.’ - Sanne Vogel ‘Lex Paleaux weet zich in Liften naar de hemel goed te verplaatsen in een zestienjarige jongen. Hij wisselt het heden af met flashbacks, elke keer als Quintin in Canada iets vervelends overkomt.’ - de Boekenkrant ‘Een boeiende roman, gelaagd, met mooie details, karakteristieke personages en een spannend verhaal.’ - Reformatisch Dagblad
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Het is een absurde paradox. Toch is ouder worden een onderwerp dat ons allemaal aangaat. Hoe leren we er zo goed mogelijk mee om te gaan? Kun je een vervuld leven leiden als je oud bent? In dit boek schrijft de 81-jarige Elke Heidenreich op een unieke, vitale, geestige en opwindende manier over wat ouderdom betekent, voor jezelf, voor anderen, voor degenen die je liefhebt. Ouder worden is persoonlijk en eerlijk, maar nooit genadeloos, kortom: wijs. Als je ouder wordt, draag je de gevolgen met je mee van alles wat je in je leven hebt gedaan of nagelaten. Maar je ondervindt ook gelatenheid, omdat je beseft: ‘Het meeste is volstrekt onbelangrijk. Je moet gewoon ademhalen en dankbaar zijn.’
Waar vecht je nog voor als je alles waar je van houdt verliest? De dag van de boete voor de vijftigste Hongerspelen breekt aan en paniek houdt de districten van Panem in zijn greep. Dit jaar worden er ter ere van de Kwartskwelling twee keer zoveel tributen de afgrijselijke arena in gestuurd worden. In District 12 probeert Haymitch Abernathy niet te veel na te denken over de kans dat hij een van hen zal zijn. Hij wil gewoon de boete doorkomen en bij het meisje zijn van wie hij houdt. Maar wanneer zijn naam tijdens de ceremonie wordt geroepen verandert die droom in een nachtmerrie. Hij wordt onmiddellijk afgevoerd naar het Capitool, samen met drie andere tributen: een jeugdvriendin die als een zus voor hem is, een geobsedeerde bookmaker, en het meest verwaande meisje van de stad. Zodra de Spelen beginnen, beseft Haymitch dat hij gedoemd is te verliezen. Maar iets in hem wil vechten... En hij wil dat zijn strijd tot ver buiten die dodelijke arena nagalmt. Dageraad boven de boete is beschikbaar als paperback & limited edition hardcover, weergaloos vertaald door Maria Postema.
Over Rusland en de liefde voor een land die niet wederzijds bleek te zijn
En dan is het ineens oorlog. Iris de Graaf woont en werkt als Rusland-correspondent in Moskou, wanneer de Russische invasie van Oekraïne alles verandert. In haar persoonlijke verhalen lees je hoe het voor haar is om als jonge vrouw verslag te doen vanuit het land van haar grootmoeder. In Moskou bouwt ze een tweede thuis op, en tegelijkertijd voelt ze de dreiging en het patriottisme de lucht verzwaren. Totdat ze voor haar eigen veiligheid halsoverkop terug moet. Laat Iris je meenemen in het Rusland van Poetin, waar het woord oorlog verboden is, de veiligheidsdiensten elke kritische stem het zwijgen opleggen en de vrijheid verdwijnt.
Samenleven met de dood veranderde Lieke Marsmans wereldbeeld: ze raakte geïnteresseerd in God en ufo’s, in kwantummechanica en christelijke denkers. Dit boek is een filosofische trip tot in de diepten van de menselijke geest, afgewisseld met dagboekfragmenten die beschrijven hoe de dood haar op de hielen zit. Uiteindelijk staat het idee centraal dat doodgaan met hoop, hoe vergezocht en onrealistisch ook, nog altijd beter is dan hopeloze berusting.
Een nieuwe thriller uit de M.J. Arlidge Crime Writer’s Room: Julia Crouch is de tweede coauteur van M.J. Arlidge Wanneer de drie maanden oude Max wordt ontvoerd, belanden zijn ouders in hun grootste nachtmerrie. Zijn moeder Sarah worstelt met haar schuldgevoel: ze keek slechts een tel de andere kant op en toen was hij verdwenen. Vader Jake kan moeilijk verkroppen dat zijn zoontje verdween terwijl zijn vrouw op hem had moeten letten. Elders is het groot feest. In Lincolnshire wordt de pasgeboren baby Blaze voorgesteld aan zijn nieuwe familie. Ouders Jenna en Gaz zijn dolblij met hun vierde kind. Ook oudste dochter Willow is blij met haar nieuwe broertje, maar weet dat het leeuwendeel van de zorg op haar neer zal komen. Dan verschijnen er wanhopige oproepen op televisie. De vermiste baby Max heeft neonatale diabetes en zonder medicijnen zal hij sterven. Willow is erg verontrust door de oproepen die onophoudelijk in de media te horen zijn. Terwijl haar angst toeneemt en Blaze steeds zieker wordt, wordt Willow overvallen door een haast misselijkmakend besef. Wat is de waarheid over haar familie? En hoe ver zullen ze gaan om hun dodelijke geheim te verbergen? In de pers 'Een echte pageturner.' CooleSuggesties.nl ‘De ontknoping is een ware verrassing en laat de lezer met open mond achter.’ Vrouwenthrillers.nl ‘Een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen. De auteurs hebben de setting zo goed beschreven dat het voelde alsof ik weer op de middelbare school zat.’ ‘Briljant. Een aangrijpende plot, spanning, dreiging en veel wendingen. Gewoon perfect!’
Jonah Falke groeide niet op in een religieuze omgeving, maar is wel gefascineerd door het geloof. Gedreven door zijn nieuwsgierigheid kreeg hij toegang tot het meest orthodoxe, streng gereformeerde deel van Nederland: de bewoners van de Bible Belt. Terwijl veel niet-ingewijde buitenstaanders vaak in clichés en vooroordelen over hen blijven steken, wilde Jonah ze met open vizier tegemoet treden. Hij sprak met dominees, moeders, jongeren, twijfelaars, SGP’ers, bezocht kerkdiensten, studiedagen, gevangenissen en uitvaarten. En hij logeerde bij een gereformeerd gezin in Zeeland. In De Bible Belt doet hij verslag van zijn waarachtige zoektocht naar wat godsbesef is.
Op tafel staat de afgrijselijkste rugzak van de hele wereld. Een grote bruine, met leren onderkant, heel veel vakjes en leren riempjes. Hij ziet eruit alsof hij uit de Tweede Wereldoorlog komt. Of misschien zelfs de Eerste. Zo ruikt hij in ieder geval. Obi moet met de trein naar zijn moeder, omdat zij hem niet op kan halen en zijn vader hem niet weg kan brengen. En hij moet ook nog die stomme, oude rugzak om, omdat hij zijn andere kwijt is geraakt. Alsof dat allemaal al niet erg genoeg is, geeft hij ook nog iets te veel geld uit aan een zakmes, waardoor hij niet genoeg heeft om een treinkaartje te kopen. Dus besluit Obi naar het volgende station te lopen. Dat gaat natuurlijk helemaal niet goed. En dan hoort hij ook nog iets in zijn rugzak… Pieter Koolwijk flikt het ’m weer. Hij schrijft een verhaal vol Koolwijkeske personages waarbij je moet lachen, je je hart vasthoudt, je buik zich soms omdraait en je maar al te goed begrijpt wat er gebeurt in die steeds voller wordende rugzak van Obi. Linde Faas maakt er weer een perfect kleurrijk geheel van.
'Deze serie is net zo verslavend als De zeven zussen.' Libelle Londen, heden. Blake kijkt vol verwondering naar het stukje zilveren suède dat vastzit aan een verbleekt ontwerp van een jurk. Het was achtergelaten voor haar grootmoeder in Hope’s House, een tehuis voor ongehuwde moeders. Nu haar geliefde grootmoeder is overleden, zijn de prachtige stof en de handtekening van de ontwerper de enige aanwijzingen over Blake’s biologische familie die ze bezit. Zal ze in staat zijn haar familieverhaal te ontrafelen? Parijs, 1937. Evelina heeft er alles aan gedaan om haar droom te verwezenlijken, en nu is het zover. Heel Parijs praat over haar nieuwe collectie. Wanneer ze Antoine ontmoet – niet alleen de perfecte zakenpartner maar ook de man van haar dromen – lijkt de wereld aan haar voeten te liggen. Maar achter de façade beginnen zich de eerste barsten te vormen… De Franse dochter is het vijfde deel in de achtdelige bestsellerserie De verloren dochters, met meeslepende liefdesgeschiedenissen over de hele wereld. Van De Italiaanse dochter, De Cubaanse dochter, De Griekse dochter en De Zwitserse dochter werden al meer dan 250.000 exemplaren verkocht in Nederland en Vlaanderen.